Styrk forsvaret

Sådan håndterer jeg søvnbesvær

soevn

Endnu en nat har jeg ligget søvnløs. Det gjorde jeg også i går, og det har jeg gjort alt for mange gange indenfor den seneste måned, og det seneste halve år.

I nat var speciel. For normalt ligger jeg søvnløs fordi jeg har mange tanker i hovedet, og nogle gange fordi jeg er mørkeræd. Men i nat var anderledes.

(Min mørkeræd fortjener næsten et indlæg for sig, for den er tabubelagt. Den er der kune nogle gange og så er den træls. For man føler sig som et lille barn.)

I nat havde jeg for en gangs skyld fået Mads overtalt til at have lidt lys tændt i spisestuen, så soveværelset ikke var helt mørkt. Mit hoved var tomt for tanker, og jeg var træt og parat til at gå i seng. Jeg lå konstant i det stadie, hvor man føler, at man er lige ved at falde i søvn – det skete bare ikke, og det føltes som ren tortur.

Klokken halv fire gav jeg op. Jeg lagde mig ind i stuen og så alle mulige ligegyldige programmer i TV, og klokken seks lagde jeg mig ind for at forsøge at få en lille times søvn inden jeg skulle op.

Jeg har mine måder, hvorpå jeg håndterer mit søvnbesvær. Jeg tror, at det er meget individuelt fra person til person, hvad der hjælper. Men her får I nogle af mine metoder. Jeg har stadig kæmpe problemer og tager derfor imod ALLE råd med kyshånd!!!

1. Læs inden du falder i søvn. Jeg synes det er behageligt søvndyssende at læse inden jeg går i seng. Normalt ville jeg se serier, men det fraråder alle søvneksperter. Så hvis jeg er bange for, om jeg vil falde i søvn, så læser jeg inden jeg går i seng.

2. Prøv ikke at være nervøs. Det er nemmere sagt end gjort. Men søvnbesvær er jo psykisk, og hvis man er bange for ikke at falde i søvn – så falder man formentlig ikke i søvn. Derfor prøver jeg at kaste de nervøse tanker væk, selvom det er svært.

3. Hør podcast. Hvis jeg har mange tanker i hovedet, som jeg ikke kan skubbe væk, så hører jeg podcast. Helst podcasts, som du ikke som sådan ”følger med i” og som det derfor er OK at du falder i søvn til. Her over julen har jeg brugt Mads og Monopolets julekalender. Så har jeg smidt dem i ørene, tænkt på noget andet og som regel fået en anelse søvn.

4. Tag det roligt. Det er også meget nemmere sagt end gjort, men man skal forsøge ikke at gå i panik. Det kan være svært, hvis man stadig ligger søvnløs efter flere timer, og skal op på arbejde lige om lidt. Men man er nødt til at prøve at få det bedste ud af det.

5. Giv op. Hvis du virkelig ikke kan falde i søvn, så giv op – ligesom jeg gjorde i går. Så se noget fjernsyn, læs en bog eller stalk folk på Instagram. Det kan faktisk være meget hyggeligt, og på den måde får du det bedste ud af din situaiton. Det er ikke særligt hyggeligt at ligge og vende og dreje sig en hel nat. Så hyg dig hellere.

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal

4 kommentarer

  • S

    Jeg synes nogle gange det hjælper at drikke et glas mælk, hvor underligt det så end lyder – men det får mig ind i mellem til, at falde mere til ro.

    Igår hvor jeg ikke kunne sove, der begyndte jeg faktisk også at tælle langsomt inde i hovedet. Jeg kan love for, at til sidst så bliver man så træt af at tælle,at man falder i søvn (det gjorde jeg i hver fald).

    Det ville være interesant med et uddybende indlæg omkring det at være mørkeræd – det er nemlig noget jeg selv lider lidt af.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Freja Fokdal

      Jeg hader virkelig mælk 🙁 Haha, men vil helt klart bruge tællemetoden!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sophie

    Jeg lider også af søvnløshed, men for mig hjælper det ofte at gå en tur en times tid inden sengetid og derefter ligge mig ind i sengen og lytte til “nature sounds”, som bl.a. kan findes på spotify

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Styrk forsvaret