En elendig Instagram-husband

Turen gik til Athen

Hej venner! Jeg beklager, at der har været lidt stille på bloggen over weekenden. Men det skyldes, at jeg har været i Athen. Det har de af Jer, der enten følger mig på Instagram (@fokdal) eller snapchat (@frejafokdal) formentlig opdaget.

Jeg var dernede til et seminar kaldet ”The New Europeans” arrangeret af LYMEC, som er en paraplyorganisation for liberale ungdomspartier i Europa. Det handlede om flygtningestrømmen til Europa, og hvordan man integrerer dem.

Jeg var afsted med min ven, Alexander, som er Europaordfører i Radikal Ungdom. Han var også med, da vi var i Haag for lidt over to måneder siden.

Læs også: Holland status

Vi tog afsted fredag morgen, var på hotellet klokken 15.00 og seminaret startede klokken 16.00. Seminaret løb over fredag eftermiddag/ aften og hele lørdagen. Søndag var der intet program. Det bedste på programmet var helt klart det besøg vi havde på et asylcenter.

1 Her mødte vi syv unge flygtninge, som alle var rejst uden deres forældre mod Europa. Nu venter de i Grækenland på at blive familiesammenført med deres forældre, som bor forskellige steder i Europa. Disse to piger ventede på at skulle til Danmark, for at blive genforenet med deres forældre. Vi fik udvekslet facebook, så jeg håber på at kunne få kontakt til dem, når de er kommet til Danmark.

Generelt er det altid spændende at møde dem, som vi alle går og taler om. Jeg bliver altid vred på den danske debat, når jeg møder flygtninge. Den danske diskurs er, at de kommer og nasser på systemet. Men jeg har kun mødt flygtninge, der glæder sig til at arbejde og har ambitioner for sig selv. 2 3

På centeret boede der cirka 170 flygtninge. Det var et nedlagt hospital, hvilket det bar præg af. Men der er ingen tvivl om, at stedet var fyldt med hjertevarme og et ønske om at hjælpe mennesker på flugt. Centeret var fyldt med aktiviteter for beboerne. Mange af dem med et læringsformål.

4 6

Lørdag formiddag var vi på en byvandring, hvilket var en virkelig fed oplevelse. Normalt på sådan nogle seminarer kører man ud til et hotel, og så tager man hjem igen et par dage efter, uden at have oplevet noget som helst af den by, som man befinder sig i.

Derfor var det helt fantastisk at få mulighed for at se noget af byen. Det var en af de lokale der viste os rundt, og han vidste en masse om byen.

Athen er ikke Europas flotteste by, og jeg kommer formentlig ikke tilbage lige med det samme. Men den er enormt inspirerende, da den er bygget med stor respekt for sin historie. Gamle ruiner er bevaret overalt i byen, hvilket gør byen til et enormt historisk sted.

Hotellet var virkelig lækkert, og vi havde badekar på vores værelse. Jeg savner virkelig at have badekar, så det nød jeg enormt meget!

Vi fik naturligvis også en masse lækker mad!

11Den sidste aften var vi ude på en græsk restaurant. Dette var forretten, hvor man fik en masse forskellige græske ting, og så var der musaka til hovedret. Det var virkelig lækkert!

10 9Vi fik naturligvis også drukket nogle drinks. Det første billede er fra hotellets bar, hvor de lavede nogle formidable drinks. Om lørdagen fik vi en long island ice tea, som var fuldstændig latterligt stærk. Vi blev lidt fulde bare af den ene drink.

Det andet billede er fra en rooftop bar vi fandt, med udsigt over Akropolis. Det var faktisk en smule magisk at sidde der.

Det var enormt hyggeligt at rejse med Alexander, og vi er virkelig gode rejsemakkere. Vi kan være sammen i lang tid, uden at blive irriterede på hinanden. Vi har det rigtig sjovt sammen, og fik eksempelvis den 3,5 timers lange flyvetur til at føles som ingenting ved at lave alle mulige underlige lege. Vi tager tingene stille og roligt når ting går galt. Eksempelvis, som da Alexander fandt ud af, at han havde mistet sit pas da vi skulle til at tjekke ind i lufthavnen i Athen 😛

Så det har været en rigtig dejlig tur. Jeg var enormt træt da jeg kom hjem i går, og var ved at falde i søvn over computeren, da jeg skulle rette Mads’ eksamensopgave. Nu er der faktisk kun to uger til, at jeg skal ud og rejse igen. Der skal jeg nemlig på en weekendtur til London med min mor.