Jeg blev pacet som barn – og det er jeg glad for

img_3838

Pacing bliver ofte anset som værende noget negativt. Pacende forældre anses af nogen som værende onde og hårde mennesker, der presser deres børn. Sådan ser jeg det slet ikke.

En pacer defineres som en, der løber bagved én for at sikre, at man holder tempoet oppe, for at nå et bestemt mål. Og det er da egentlig ganske positivt.

Mine forældre har altid haft høje forventninger til mig. De har altid forventet, at jeg præsterede mit bedste. Ikke at jeg var den bedste, men at jeg gjorde det bedste jeg kunne. Og det er jeg da enormt taknemmelig for.

Dengang jeg havde hest pacede min mor mig til at få undervisning mindst to gange om ugen. Også selvom jeg ikke altid gad. Og det er jeg da enormt glad for, for jeg ville jo gerne blive bedre, og det blev jeg ikke, hvis jeg ikke fik undervisning.

I gymnasiet pacede de mig altid til at gøre mit bedste. Det var ikke fordi, at jeg altid skulle have 12. Men jeg skulle gøre mit bedste. Mine forældre blev skuffede, hvis jeg fik et 7-tal. Ikke fordi 7 er en dårlig karakter, men fordi de vidste, at jeg godt kunne gøre det bedre, og fordi jeg ikke selv var tilfreds med et 7-tal.

Det kan virke ret hårdt. Men sådan har jeg aldrig nogensinde set det. For jeg har aldrig følt det som et pres. Jeg har følt det som en hjælp til at blive bedre. Hvis jeg havde fået ros hver gang jeg fik 7, så havde jeg ikke kæmpet lige så hårdt for at få 12.

I gymnasiet var jeg ved at brække mig over, hvor mange gange min mor sagde ’’Freja husk at få nogle gode karakterer. Et dårligt snit vil ødelægge så mange muligheder for dig’’. Jeg tænkte virkelig, at hun skulle tie stille. Men i dag er jeg virkelig, virkelig taknemmelig for det. For jeg tror faktisk ikke, at jeg havde klaret det lige så godt i gymnasiet, hvis min mor ikke havde pacet mig. Og så havde jeg ikke kommet ind på min uddannelse, der i dag kræver et snit på over 11.

Du bliver bedre til at løbe, hvis der hele tiden er en der løber bag dig, og sørger for, at du ikke bremser op. Jeg er blevet mere ambitiøs, dygtigere og mere velholdende af at have nogle forældre, der altid har løbet bag mig og sikret, at jeg gjorde mit bedste.

Selvfølgelig må man ikke være overambitiøs på sine børns vejene og presse dem så meget, at de ikke kan følge med. Men der er intet galt i at have høje forventninger til sine børn.

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal

Sådan gør du træning sjovt

img_8143For mange er træning en sur pligt. Noget som man udelukkende gør for at komme nærmere den uopnåelige ”bikinikrop”. Men sådan behøver det ikke at være.

I min optik skal træning være sjovt. Jeg må være ærlig at sige, at jeg hverken træner for en pænere krop eller for sundhed. Jeg træner fordi, at jeg har det godt når jeg træner og fordi jeg rent faktisk synes, at det er sjovt. Jeg har selvfølgelig også dage, hvor jeg hellere vil ligge på sofaen, men for det meste glæder jeg mig faktisk til at træne.

Den følelse tror jeg, at de fleste kan få. Det handler bare om at gøre nogle små ting, som gør træning sjovt. Her kommer jeg med nogle tips til, hvordan du kan gøre træning sjovt 🙂

Find en sportsgren, som du synes er sjov

Mange begår den fejl, at de tænker ”jeg vil gerne begynde at træne”, og så begynder de enten at løbe eller melde sig ind i et fitnesscenter, fordi det ligesom er det mest almindelige. Men måske synes de faktisk, at det er røvkedeligt at løbe eller at et fitnesscenter er helt vildt uinspirerende. Så stopper de efter et par måneder og konkluderer, at det der træning ikke er noget for dem.

Men, at du ikke synes, at et fitnesscenter eller at løbe er sjovt betyder ikke, at træning ikke er noget for dig. Du har formentlig bare ikke fundet den træningsform, som passer lige præcis til dig.

Der er jo mange forskellige måder, man kan få motion på. Du kan eksempelvis gå lange ture? Eller måske bare gå til arbejde? Du kan spille badminton eller tennis med dine veninder en gang om ugen? Du kan starte til crossfit, hvor der er lidt mere holdånd og variation end i et fitnesscenter? Du kan starte til dans – måske med din kæreste?

Prøv nogle forskellige ting af, og find det, der passer til dig. Så vil du formentlig være langt mere motiveret på den lange bane.

Træn med nogen

Jeg har brugt mange år alene i et fitnesscenter, før det gik op for mig, at jeg faktisk rigtig godt kan lide at træne med andre. På den måde gør man træning til noget socialt, og så er det bare lidt sjovere. Det er også nemmere at stå op klokken halv seks uden at snooze, hvis man ved, at der står nogen og venter på én.

Personligt synes jeg faktisk ikke, at det gør den store forskel, hvilket niveau ens træningspartner er på. Jeg har både trænet med nogen der er dårligere, bedre eller på samme niveau som jeg selv. Når jeg træner med nogen der er dårligere, agerer jeg coach – og det lærer jeg også selv noget af. Når jeg træner med nogen der er bedre, lærer jeg noget nyt.

Jeg træner hver tirsdag morgen med Emilie fra mit studie. Hun har meget bedre kondition end mig, til gengæld er jeg stærkere end hende. Vi har forskellige styrker, så derfor kan vi også presse hinanden på forskellige ting. Det synes jeg fungerer rigtig godt.

Køb noget lækkert træningstøj

Jeg har altid lidt ondt i pengepungen, når jeg køber træningstøj. Jeg synes det er virkelig dyrt og jeg tænker altid ”hallo, jeg skal jo bare op og svede i det? Så er det vel ligegyldigt, hvordan jeg ser ud”.

Men jeg har alligevel fundet ud af, at jeg faktisk bliver motiveret af, at jeg synes jeg ser OK ud når jeg træner. Så invester i noget tøj, som du synes er fedt at have på. Så bliver det lidt sjovere 🙂

Hør podcast!

Når jeg engang i mellem løber en tur, er det nemmere for mig at komme afsted, hvis jeg ved, at jeg skal høre en fed podcast på turen. Det er ligesom en lille ”treat”, og så tænker man også på noget andet undervejs, end hvor hårdt løbeturen er.

Jeg hører blandt andet Mads og Monopolet, Det vi taler om, Anders og Anders Podcast, Fit Living Podcast mm.

Sæt mål for dig selv

Træning bliver ofte sjovere, hvis du har nogle mål at nå. Det kan både være lange og kortsigtede mål. Man kan selvfølgelig sætte sig mål om at komme op eller ned i vægt, alt efter om man er ved at øge muskelmasse eller forbrænde fedt. Men det synes jeg personligt er lidt demotiverende mål. Og så har det i øvrigt også langt mere med din kost end din træning at gøre.

Jeg kan godt lide at sætte mål for ting jeg gerne vil kunne. Jeg har eksempelvis et langsigtet mål om, at jeg gerne vil kunne lave kipping pull-ups. Af mere kortsigtede, vil jeg gerne kunne squatte 5 x 70 kilo.

Du kan også sætte mål for, hvor hurtigt du kan løbe 5 kilometer, ro 1 kilometer el.

Jeg bruger selv appen ”SugarWod”, som er en crossfit app, hvor du kan indtaste dine resultater fra dagens træning. Så kan du også holde øje med dine egne personlige rekorder i forskellige øvelser. Det er ret fedt, fordi du kan se en udvikling.

Til løb kan jeg anbefale Endomondo-appen, hvor du kan se hvor langt og hvor hurtigt du har løbet mm.

For mange hjælper det også at træne op til noget. Det kan eksempelvis være et Triathlon, Marathon, Nordic Race el.

Giv dig selv en treat

For nogen kan det hjælpe at love sig selv en lille treat efter, at de har trænet. På den måde er det nemmere at komme afsted, fordi man ved, at der venter en noget nice bagefter.

Det kan eksempelvis være et langt varmt bad, at se et afsnit af en fed serie eller måske at spise noget lækkert?

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal

WTF gør vi med klimaet?

INDLÆGGET ER SPONSORERET AF SE ENERGI OG KLIMA

f

Klimaforandringerne er en af de største internationale udfordringer på nuværende tidspunkt. Konsekvenserne af menneskers høje CO2-udledning er allerede begyndt at vise sig, og millioner af mennesker flygter allerede fra klimakatastrofer.

Jeg må indrømme, at klimapolitik ikke har været det emne, som jeg personligt har interesseret mig aller mest for. Men for cirka en måned siden satte jeg og mit udvalg (integration- og udlændingeudvalget i Radikal Ungdom) og andre seje medlemmer os for at skrive et klimaflygtningeprogram.

Det forudses at mange, mange millioner bliver fordrevet fra deres bopæl. Dette vil formentlig ske indenfor de næste 100 år, selvom det selvfølgelig er svært at forudse. De tre primære årsager til flygtningestrømmen vil være tørke, oversvømmelse og klimaforandrings-forudsagede naturkatastrofer, herunder stærke storme. I Danmark vil den primære udfordring være oversvømmelse, men de steder i verden der bliver ramt hårdest er tredjeverdenslande.

Desværre er der mange, der ikke er klar over, hvor vigtig klimadebatten er. Syd Energi, som er en energi- og telekoncern vil gennem en ny kampagne udbrede kendskabet til klimaforandringernes konsekvenser. Det gør de gennem seks små og sjove dokumentarer med Magnus Milang (ham der spiller Jeppe K).

Dette er det sidste afsnit, hvor de er ude og sige farvel til nogen af de steder i Danmark, der bliver oversvømmet først. I kan se dokumentaren om ”Bob-El”/ elbiler HER og dokumentaren hvor de vil bygge deres egen skov HER. Resten kan du se på kampagnens hjemmeside HER.

Men. #WTFGørViMedKlimaet?

Der er selvfølgelig en masse man selv kan gøre for at passe på klimaet. Her kommer 10 eksempler:

1. Før kampagne eller stem på en politiker, der vil sætte miljøet på dagsordenen. Jeg førte eksempelvis kampagne for Ida Auken (tidligere miljøminister) til valget i 2015, og stemte naturligvis også på hende.

2. Spis mindre kød. Eller måske bare spise noget kød, som er mindre forurenende, eksempelvis kylling.

3. Cykel i stedet for at køre! Det er også meget sundere 😉

4. Tag på festival eller holde ferie i Danmark i stedet for at rejse ud. I hvertfald bare engang imellem. Flyvninger er nemlig hamrende CO2-udledende.

5. Køb noget af dit tøj brugt. Enten på loppemarked (jeg kan blandt andet anbefale Studenterhusets loppemarked) eller over nettet. Eksempelvis på Tradono eller Trendsales.

6. Lad vær med at ryge. Cigaretter udleder nemlig CO2.

7. Husk at slukke lyset når du går hjemmefra, og lad ikke tv eller radio være tændt, når du ikke bruger det.

8. Planlæg din mad så du undgår madspild. Det er både godt for miljøet, men også rigtig godt for din pengepund!

9. Smid ikke skrald i naturen. Det tager naturen 500 år at nedbryde en dåse og 4.000-1.000.000 år at nedbryde glas eller flasker.

10. Bland dig i debatten. Kæmp for en grønnere verden, informer om klimaudfordringer og få den grønne omstilling på dagsordenen!

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal

15 tegn på, at du er blogger

blogger1

Så er det blevet tid til lidt mere bashing, og denne gang også en portion selvironi. Denne gang skal det nemlig gå ud over bloggere. Jeg har faktisk haft det her indlæg liggende i noget tid. Men jeg har været nervøs for, om der var nogen der ville tage det personligt. Men så må de gøre det, for her kommer det.

Husk på, at jeg skriver lister om alle typer mennesker. Det er aldrig personligt og det er altid skrevet med et glimt i øjet <3

1. Du kan få selv de mest ligegyldige hverdagsting til at være spændende. Mest for dig selv.

2. Om søndagen lægger du gamle selfies op, hvor du er på vej til fest, så du virker som den overskudsagtige type, der tager make-up på om søndagen. I virkeligheden ligger du med bræk i håret og spiser pomfritter.

3. Du ejer et par Celiné solbriller, en hafnium-pels og et par store briller uden styrke.

4. Du er virkelig interesseret i gulvbrædder og fortov. Det skulle man i hvertfald tro når man ser din Instagram, for du kigger ned på alle billederne.

5. Engang havde du en masse venner. Det har du ikke længere, for de er blevet træt af at høre dig sige ”gider du ikke lige tage et billede af mig”.

6. En gang imellem fanger du dig selv i at tænke ”skulle jeg melde mig til Paradise Hotel, for at få nogle flere læsere?”. Please lad vær med det.

7. Du er typen der planlægger dine Instagram-posts flere dage i forvejen.

8. Du bliver lidt bitter, hvis der et event du ikke er blevet inviteret til, selvom du helst ikke vil indrømme det.

9.  Selvom du har blogget længe, kan du ikke helt vænne dig til, at folk du ikke har set i lang tid altid ved præcis hvad du går og laver.

10. Du er guds gave til PR-bureauerne og djævlens gave til journalisstanden.

11. Du hader clickbait. Altså udover når det er dig selv der laver det, så er det altså ret sjovt.

12. Du har en monstera-plante (den med hullerne) og et marmor-bord. Bordet er mest bare til at tage billeder på, og har egentlig ikke nogen funktion.

13. Du synes selv, at fuldtidsblogger altså er et rigtig hårdt arbejde. Det er du cirka den eneste der synes.

14. Når du skal ud og spise, vælger du ikke den restaurant med det bedste mad. Du vælger den restaurant med det mest instaværdige mad.

15. Du synes overhoved ikke den her liste er sjov, og sådan er du altså overhoved ikke.

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal

Boganbefaling // Papmachéreglen

img_9404

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke læser særligt meget. Jeg mister meget hurtigt koncentrationen, og så vinder telefonen, fjernsynet og computeren min opmærksomhed. Derfor er det sjældent, at man finder bøger på min ønskeliste. Alligevel har Hella Joofs bog Papmachéreglen stået på min ønskeliste både til min 20-årsfødselsdag og til jul. Til jul var jeg så heldig at få den. Faktisk var min mors kæreste så sød at stå i kø i en boghandel, så jeg fik en signeret udgave af bogen!!!

Jeg begyndte allerede at læse den første juledag. Jeg lå klinet til skænken i min mors og hendes kærestes køkken, og lå og klukkede for mig selv i flere timer. Af og til lagde jeg lige bogen fra mig, for at fortælle et eller andet sjovt jeg havde læst, til min mor og hendes kæreste.

Bogen er inddelt i 25 kapitler, som hver skildrer en livsregel. Det er blandt andet glimmerreglen, bage-reglen, hestereglen (som jeg har skrevet et helt indlæg om her) og naturligvis Papmachéreglen. Den er skrevet i et fantastisk humoristisk, selvironisk og levende sprog. Reglerne er genkendelige og relaterbare, uanset om man er studerende, husmor eller pensionist.

I løbet af bogen kommer Hella med eksempler, sange, digte, udsnit af samtaler og opskrifter.

Bogen er let læst, jeg slugte den selv på et par dage. Altså mig, som ellers hader at læse – det siger ikke så lidt. Den får dig lynhurtigt i godt humør, og gør dig på magisk vis til Hella-groupie.

Den er 202 sider lang, koster lidt over 200 kroner og kan købes lige HER.

img_9413

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal
Older posts