WTF gør vi med klimaet?

Sådan gør du træning sjovt

img_8143For mange er træning en sur pligt. Noget som man udelukkende gør for at komme nærmere den uopnåelige ”bikinikrop”. Men sådan behøver det ikke at være.

I min optik skal træning være sjovt. Jeg må være ærlig at sige, at jeg hverken træner for en pænere krop eller for sundhed. Jeg træner fordi, at jeg har det godt når jeg træner og fordi jeg rent faktisk synes, at det er sjovt. Jeg har selvfølgelig også dage, hvor jeg hellere vil ligge på sofaen, men for det meste glæder jeg mig faktisk til at træne.

Den følelse tror jeg, at de fleste kan få. Det handler bare om at gøre nogle små ting, som gør træning sjovt. Her kommer jeg med nogle tips til, hvordan du kan gøre træning sjovt 🙂

Find en sportsgren, som du synes er sjov

Mange begår den fejl, at de tænker ”jeg vil gerne begynde at træne”, og så begynder de enten at løbe eller melde sig ind i et fitnesscenter, fordi det ligesom er det mest almindelige. Men måske synes de faktisk, at det er røvkedeligt at løbe eller at et fitnesscenter er helt vildt uinspirerende. Så stopper de efter et par måneder og konkluderer, at det der træning ikke er noget for dem.

Men, at du ikke synes, at et fitnesscenter eller at løbe er sjovt betyder ikke, at træning ikke er noget for dig. Du har formentlig bare ikke fundet den træningsform, som passer lige præcis til dig.

Der er jo mange forskellige måder, man kan få motion på. Du kan eksempelvis gå lange ture? Eller måske bare gå til arbejde? Du kan spille badminton eller tennis med dine veninder en gang om ugen? Du kan starte til crossfit, hvor der er lidt mere holdånd og variation end i et fitnesscenter? Du kan starte til dans – måske med din kæreste?

Prøv nogle forskellige ting af, og find det, der passer til dig. Så vil du formentlig være langt mere motiveret på den lange bane.

Træn med nogen

Jeg har brugt mange år alene i et fitnesscenter, før det gik op for mig, at jeg faktisk rigtig godt kan lide at træne med andre. På den måde gør man træning til noget socialt, og så er det bare lidt sjovere. Det er også nemmere at stå op klokken halv seks uden at snooze, hvis man ved, at der står nogen og venter på én.

Personligt synes jeg faktisk ikke, at det gør den store forskel, hvilket niveau ens træningspartner er på. Jeg har både trænet med nogen der er dårligere, bedre eller på samme niveau som jeg selv. Når jeg træner med nogen der er dårligere, agerer jeg coach – og det lærer jeg også selv noget af. Når jeg træner med nogen der er bedre, lærer jeg noget nyt.

Jeg træner hver tirsdag morgen med Emilie fra mit studie. Hun har meget bedre kondition end mig, til gengæld er jeg stærkere end hende. Vi har forskellige styrker, så derfor kan vi også presse hinanden på forskellige ting. Det synes jeg fungerer rigtig godt.

Køb noget lækkert træningstøj

Jeg har altid lidt ondt i pengepungen, når jeg køber træningstøj. Jeg synes det er virkelig dyrt og jeg tænker altid ”hallo, jeg skal jo bare op og svede i det? Så er det vel ligegyldigt, hvordan jeg ser ud”.

Men jeg har alligevel fundet ud af, at jeg faktisk bliver motiveret af, at jeg synes jeg ser OK ud når jeg træner. Så invester i noget tøj, som du synes er fedt at have på. Så bliver det lidt sjovere 🙂

Hør podcast!

Når jeg engang i mellem løber en tur, er det nemmere for mig at komme afsted, hvis jeg ved, at jeg skal høre en fed podcast på turen. Det er ligesom en lille ”treat”, og så tænker man også på noget andet undervejs, end hvor hårdt løbeturen er.

Jeg hører blandt andet Mads og Monopolet, Det vi taler om, Anders og Anders Podcast, Fit Living Podcast mm.

Sæt mål for dig selv

Træning bliver ofte sjovere, hvis du har nogle mål at nå. Det kan både være lange og kortsigtede mål. Man kan selvfølgelig sætte sig mål om at komme op eller ned i vægt, alt efter om man er ved at øge muskelmasse eller forbrænde fedt. Men det synes jeg personligt er lidt demotiverende mål. Og så har det i øvrigt også langt mere med din kost end din træning at gøre.

Jeg kan godt lide at sætte mål for ting jeg gerne vil kunne. Jeg har eksempelvis et langsigtet mål om, at jeg gerne vil kunne lave kipping pull-ups. Af mere kortsigtede, vil jeg gerne kunne squatte 5 x 70 kilo.

Du kan også sætte mål for, hvor hurtigt du kan løbe 5 kilometer, ro 1 kilometer el.

Jeg bruger selv appen ”SugarWod”, som er en crossfit app, hvor du kan indtaste dine resultater fra dagens træning. Så kan du også holde øje med dine egne personlige rekorder i forskellige øvelser. Det er ret fedt, fordi du kan se en udvikling.

Til løb kan jeg anbefale Endomondo-appen, hvor du kan se hvor langt og hvor hurtigt du har løbet mm.

For mange hjælper det også at træne op til noget. Det kan eksempelvis være et Triathlon, Marathon, Nordic Race el.

Giv dig selv en treat

For nogen kan det hjælpe at love sig selv en lille treat efter, at de har trænet. På den måde er det nemmere at komme afsted, fordi man ved, at der venter en noget nice bagefter.

Det kan eksempelvis være et langt varmt bad, at se et afsnit af en fed serie eller måske at spise noget lækkert?

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

WTF gør vi med klimaet?