Derfor får du dårlig selvtillid af de sociale medier

Hvilket ansvar har man som influencer?

influence

Som influencer har man, som ordet så fint indikerer, mulighed for at påvirke andre. Man kan påvirke deres købsvaner, livsvalg, politiske overbevisning mm.

Som influencer kan man altså være med til at rykke rigtig meget. Man kan påvirke skønheds- og kropsidealer, man kan påvirke hvornår unge mennesker begynder at drikke eller man kan sætte trends.

Men det skaber også en ret interessant debat om, hvor meget ansvar man egentlig har som influencer?

I min optik er der to kategorier af influencers, der er rigtig vigtige at skelne imellem. Nemlig dem der appellerer til børn og unge teenagere, og dem der appellerer til voksne.

Børn er væsentligt lettere påvirkelige, og derfor mener jeg også, at man har et skærpet ansvar for at være et godt forebillede, når man henvender sig til børn, i forhold til hvis man henvender sig til voksne.

Eksempel: Hvis en 15-årig youtuber med følgere på 9-17 år lægger et Instagram-billede ud, hvor hun ryger, vil mange formentlig tænke, at hvis hun ryger, så er det cool at ryge. Men hvis en mommy-blogger på 35 lægger et billede ud, hvor hun ryger, vil det formentlig ikke påvirke hendes læsere, da de allerede har dannet deres holdning til rygning.

I min optik bør den 15-årige youtuber derfor tænke sig lidt mere om, før hun lægger billedet ud, end den 35-årige mommyblogger. For effekten af billedet vil have større konsekvenser hos den unge youtuber, end det vil hos mommybloggeren.

Læs også: 15 tegn på, at du er blogger

Men betyder det, at hun ikke skal lægge billedet ud? Ja, det er jo det helt store spørgsmål.

For det ville jo være fantastisk hvis alle unge influencers var dydsmønstre, som hverken drak eller røg og aldrig pjækkede eller kørte to på en cykel. Men sådan er virkeligheden nu engang ikke.

Og mon ikke, at de fleste børn godt ved, at unge mennesker ryger, drikker, har sex og laver andre dumme ting?

Derfor synes jeg ikke, at man skal lægge skjul på hvem man er. Hvis man ryger, skal man ikke være bange for at der kommer et billede ud, hvor man ryger. Man skal ikke være bange for, at ens dårlige sider blivet eksponeret.

Men personligt mener jeg, at man har et ansvar for ikke direkte at reklamere for dårlige valg. Som sagt særligt, hvis man har en ung målgruppe.

Selvom min målgruppe nok er lidt ældre, lægger jeg stadig en dyd i ikke at markedsføre en uansvarlig livsstil. Ikke fordi jeg føler, at jeg skal. Men fordi jeg bliver glad, når folk skriver til mig, at jeg har givet dem inspirationen til at anskaffe sig en cykelhjelm, interessere sig for politik eller begynde at træne mere.

Jeg elsker at kunne inspirere folk til at træffe “gode” valg.

Læs også: Hvorfor blogger jeg?

Men én ting er ansvaret for ikke at eksponere dårlige valg. Et andet er ansvaret for ikke at eksponere et urealistisk kropsideal eller et unaturligt lyserødt liv. Som influencer er det nemt at give folk et meget overfladisk billede af, hvordan ens liv er. Det skaber mindreværdskomplekser og dårligt selvværd.

Så det aller vigtigste ansvar, jeg mener, at influencers bærer: det er ansvaret for at vise deres liv som det er. Både det pæne OG det mindre pæne. For intet liv er så pænt, som det ser ud på Instagram.

Følg mig på Bloglovin | Facebook | Instagram | Snapchat: Frejafokdal
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Derfor får du dårlig selvtillid af de sociale medier